Home / Nieuws / Advies Onderwijsraad gaat niet ver genoeg 036 - 533 15 00
 

VOO Nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van nieuws, ledenbijeenkomsten en activiteiten? Abonneer u op onze nieuwsbrief.

Advies Onderwijsraad gaat niet ver genoeg

10 april 2012
Auteur:
News

De Onderwijsraad heeft op verzoek van de Tweede Kamer een langverwacht advies gepresenteerd over de toekomst van artikel 23 van de Grondwet, over de vrijheid van onderwijs. De raad concludeert dat het artikel een groot goed is, want ‘het duale stelsel van openbaar en bijzonder onderwijs staat borg voor de mogelijkheid van ouders om te kiezen voor onderwijs dat dicht bij hun eigen levensvisie ligt en dat hen volgens de raad vervolgens in staat stelt om een brug te slaan naar anderen.’

Dat klinkt prachtig. Het enige dat nodig wordt geacht, is het bijschaven van een paar scherpe kantjes. Zo moet het volgens de raad makkelijker worden om een school zonder levensbeschouwelijke grondslag, bijvoorbeeld op basis van een pedagogische visie, te stichten, maar verder kunnen we voorlopig wel even vooruit. De verzuilde indeling van bijna honderd jaar terug, waarin elke levensbeschouwelijke richting zijn eigen school voor zijn eigen kinderen wilde bestieren, wordt nog steeds als gemeengoed beschouwd. 

Onterecht.

Het is toch op zijn minst verbazingwekkend dat de raad enerzijds in onze sterk geseculariseerde samenleving bij ouders op weinig draagvlak voor het verzuilde onderwijs rekent, maar anderzijds de loftrompet steekt over de grote waarde die het biedt om onderwijs te kiezen dat dicht bij de eigen levensvisie hoort. Volgens de Onderwijsraad kunnen ouders zich zo beter binden aan gemeenschappelijke waarden. Die van hun eigen groep dan welteverstaan.

Honderd jaar na beëindiging van de schoolstrijd geldt soevereiniteit in eigen kring kennelijk nog steeds als hoogste goed. Maar de samenleving vraagt ook, steeds meer, om samenleven met mensen buiten je eigen kring. Om een school waar elk kind welkom is, ongeacht de religieuze of levensbeschouwelijke voorkeur van de ouders. Waar kinderen niet lezen of leren over andere kinderen, maar mét andere kinderen.

In het openbaar onderwijs noemen wij dat niet zonder trots ‘niet apart, maar samen’. De school van de toekomst is geen openbare of bijzondere, maar gewoon een goede school, waar élk kind op eigen kracht tot volle wasdom komt. Onze toekomstige samenleving vraagt erom. Maar daarvoor gaat het advies van de Onderwijsraad bij lange na niet ver genoeg.

Downloads


Samenvatting advies Onderwijsraad (41 kB)
Integraal advies Onderwijsraad (860 kB)

Naar boven

Deel |