Home / Nieuws / Basisschool Ter Cleeff; een spectaculaire groei 036 - 533 15 00
 

VOO Nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van nieuws, ledenbijeenkomsten en activiteiten? Abonneer u op onze nieuwsbrief.

Basisschool Ter Cleeff; een spectaculaire groei

30 november 2018
Auteur: Biza Shalmashi
News

Tekst Marijn Jongewaard  |  Beeld Martine Sprangers


Midden in de Kleverparkbuurt, aan het Santpoorterplein, staat het gebouw van de Tweede Haarlemse HBS uit 1929. Tegenwoordig is dit basisschool Ter Cleeff, vernoemd naar het kasteel Huis Ter Kleef, het hoofdkwartier van de Spanjaarden tijdens het Beleg van Haarlem. Met zijn statige entree en gebrandschilderde ramen is dit klassieke schoolgebouw herkenbaar en aantrekkelijk voor jonge gezinnen. De Kleverparkbuurt is een overloopgebied van Amsterdam, waardoor de school explosief groeide naar ruim zeshonderd leerlingen en een team van zestig man.


Nieuwe start

‘Dit is een school waar je graag directeur wordt.’ vertelt directeur Leen-Jan van ’t Hof. ‘Maar het is een uitdaging om vanuit één visie te werken. Dit kun je niet van bovenaf opleggen, dus werkt iedereen samen aan het nieuwe schoolplan. Ook de leerlingenraad, van wie ik onder de indruk ben. Je zou denken dat een kind van acht een vriendje of populaire klasgenoot uitkiest, maar dat is totaal niet aan de orde. Iedereen kiest voor de persoon die het beste de wensen kan overbrengen in de klankbordgroep. Door sterkte-zwakteanalyses komt naar voren hoe waardevol onze positieve en veilige sfeer is, maar dat wij nog een stap te zetten hebben naar de eenentwintigste eeuw.’



Positief leren


Die eenentwintigste eeuw betreft niet alleen digitale  leermiddelen en een betere warmte-isolatie. Basisschool Ter Cleeff zet zich ook extra in voor de persoonlijke ontwikkeling en de diverse talenten van alle leerlingen. Een recente lezing van talentcoach Luk Dewulf, raakte dan ook een gevoelige snaar bij Van ’t Hof. Dewulf bepleit een samenwerkende aanpak vanuit de positieve psychologie.


Intervisie

Van ’t Hof: ‘Dit geldt ook voor ons team. Wij hebben nog veel van elkaar te leren. Onze grootte helpt hierbij: tussen parallelgroepen kun je goed vergelijken. Het werkdrukgeld maakt meer onderwijsassistenten mogelijk die even kunnen opletten terwijl collega’s met elkaar meekijken. In die enkele minuten zie en leer je veel. Dit doen we nu nog te weinig, maar we staan ook nog maar aan het begin. Hoe vaker we dit doen, hoe meer we het gewend raken. Gelukkig is die behoefte er, iedereen heeft er zin in.’

Naar boven

Deel |