Home / Nieuws / Geef de vrijheid die je krijgt ook aan anderen 036 - 533 15 00
 

VOO Nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van nieuws, ledenbijeenkomsten en activiteiten? Abonneer u op onze nieuwsbrief.

Geef de vrijheid die je krijgt ook aan anderen

9 maart 2017
Auteur: Michiel Jongewaard
News

Leraren die volgens recent onderzoek hete thema’s als de 4 mei-herdenking, moslimterreur en homogeweld vermijden in de klas, dat kan anders, zegt Ahmed Marcouch in de komende editie van Onze School.

Wij hebben allen iets moois met elkaar gemeen. Wij willen dat onze kinderen opgroeien tot gelukkige mensen die anderen geven wat zij zelf meekregen: vrijheid, gelijkheid en broederschap. Het mooie is dat deze Nederlandse waarden in feite universeel zijn. We vinden ze ook in religies, als geloofsvrijheid, Gods evenbeeld en barmhartigheid. Deze waarden verbinden ons.

Het is de kracht van ons openbaar onderwijs dat iedereen welkom is. Zoals vroeger katholieke kinderen vrienden konden worden met gereformeerde klasgenootjes zonder hun kruisje te verstoppen, zo biedt de openbare school ook nu alle kinderen de innerlijke zekerheid die nodig is om op te groeien als de jonge boomstam die met zijn breed vertakte wortels tegen een briesje kan. Op ‘onze school’ hoeven kinderen hun wortels niet af te hakken, zij hoeven niet te leren liegen met doktersbriefjes om gemengd douchen te vermijden. Zij hoeven zich niet te isoleren op een islamitische school.

Op sommige scholen vertellen de schoolleiders mij met de beste bedoelingen dat zij alle identiteitstekens geschrapt hebben; van hoofddoekjes tot engeltjes op het raam. En belagen ouders hen juist met religieuze geboden voor bijvoorbeeld schoolexcursies. Vermijden werkt niet.

Zo voeden wij een nieuwe generatie op

Ouders en docenten vormen een team. ‘Breng uw kind tot in de klas’, vertel ik ouders, ‘kijk de juf of meester in de ogen en zeg: hier is mijn parel.’ Het kan. In Slotervaart kwamen alle ouders naar de ouderavonden en gingen de docenten op huisbezoek. Iedereen hielp mee om een zeer zwakke school op normaal Amsterdams peil te krijgen. Er kwam een team dat de kinderen wél de juiste aandacht gaf, dat collega’s raadpleegde en ouders betrok.

Ik ben opgeleid als docent maatschappijleer. Eerste stap in de les was altijd: het kennisniveau van de klas vaststellen. Kinderen die Al Jazeera kijken en social media volgen, zien andere daders en slachtoffers dan journaalkijkers en krantenlezers. Een divers docententeam komt daar snel achter. Ik leerde als volgende stap: de leervraag genereren. Waar weerstand zit, daar begint de les. Liggen de juiste vragen op tafel, dan kunnen ook godsdienstleraren helpen, als deelnemers in het pedagogisch team.

Zo voeden wij een nieuwe generatie jonge mensen op, die leren om de vrijheid die zij krijgen ook aan anderen te geven. Aan homo’s, joden, moslims en alle andere andersdenkenden. Dat kost bloed, zweet en tranen, want de superioriteitsgevoelens ‘wij zijn anders, wij zijn beter’ zitten diep bij heel veel ouders en kinderen. Wij zijn bijna allemaal ouders, wij kunnen het niet alleen. Zelfs niet als Kamerlid. ‘It takes a village to raise a child’. Doe met mij mee en pleit voor een pedagogische wijk.

Ahmed Marcouch (48) is Tweede Kamerlid voor de PvdA. Eerder was hij stadsdeelvoorzitter in Amsterdam-Slotervaart.

Fotografie Joke Padmos

Idealisten. U ook?

Bent u een idealist die wil kennismaken met de Vereniging Openbaar Onderwijs? Vraag dan het proeflidmaatschap aan voor een jaar, voor maar 15 euro. U abonneert zich dan op het magazine Onze School. Als welkomstgeschenk sturen wij u een mooi notitieboekje toe.

Neem een abonnement

 


Naar boven

Deel |