Home / Nieuws / Toolkit over omgaan met complotten in de klas 036 - 533 15 00
 

VOO Nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van nieuws, ledenbijeenkomsten en activiteiten? Abonneer u op onze nieuwsbrief.

Toolkit over omgaan met complotten in de klas

9 mei 2018
Auteur:
News

Hoe ga je als docent om met een leerling die in complotten gelooft? Wat moet je (niet) doen, wat zeg je terug? Stichting School & Veiligheid en De Anne Frank Stichting hebben gezamenlijk een brochure en toolkit gemaakt voor docenten voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs met praktische tips en suggesties rond het thema complotdenken. 

Docenten ontmoeten regelmatig leerlingen die denken in complotten. Een uitlating of opvatting van een leerling kan een les helemaal op z’n kop zetten. Hij of zij komt met een verhaal of idee uit de hoek dat haaks staat op het wereldbeeld en de waarneming van de docent voor de klas.

Centraal in de brochure staat dat docenten leerlingen die in complotten geloven, serieus moeten nemen. Weerleggen of onderuithalen van een complotconstruct met alleen feitelijke tegeninformatie werkt contraproductief. Beter is het om samen met leerlingen op zoek te gaan naar waarheidsvinding en daarbij open en nieuwsgierig te zijn.

Inzicht en praktische tips

De brochure ‘Complotten in de klas’ biedt inzicht in het denken in complotten en bevat praktische tips en suggesties hoe leerkrachten zich in de klas het beste kunnen opstellen.

Naar boven

Deel |